7 december 2021
Restaurant de Peerdestal

Reguliere bijeenkomst, aanvang 20:00

Schaapskudde Rheden. Het nut van schapen en wie betaalt dat? - Herman Wehkamp en Cynthia Berendsen

In 2017 werd ik, Herman Wehkamp, kort na mijn pensionering gevraagd om voorzitter te worden van de Stichting Rhedense Schaapskudde. Na ampele overweging ben ik op dat verzoek ingegaan. De belangrijkste reden was voor mij dat de schaapskudde binnen de Veluwezoom een belangrijke en beeldbepalende rol vervult. Het in stand houden van de Stichting en het zorgen voor continuïteit is voor mij de belangrijkste opgave.

Zelf heb ik geen achtergrond in de agrarische sector. Na een opleiding aan de Sociale Academie en een aantal aanvullende opleidingen ben ik afgestudeerd als Bestuurskundige aan de Universiteit Twente. Gedurende mijn werkzame leven heb ik ca 20 jaar functies op leidinggevend en directieniveau vervult op het terrein van HRM, binnen grote publieke organisaties. De laatste 20 jaar heb ik leidinggevende en directierollen vervuld binnen de Keuringsdienst van Waren en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. In deze functies lag het accent op toezicht, handhaving, opsporing en professionalisering.

Hallo mijn naam is Cynthia Berendsen en ik ben de schaapsherder van de Rhedense Schaapskudde.
Als klein meisje was het al snel duidelijk dat binnen zitten voor mij een grote straf is. Al op de kleuterschool vond ik het lastig om binnen te zitten want buiten gebeurt het. Alles groeit en bloeit daar. De natuur, de dieren dat had mijn interesse. Dus op naar het Groenhorstcollege om mijn droom te verwezenlijken en alles te leren over de natuur, landbouw, tuinbouw, dieren de bloemetjes en de bijtjes.
Bij mijn zoektocht naar een hond die bij mij paste kwam ik in 1998 bij de schaapskooi terecht en kon ik met de herder, toen Geert Reinders, mee en zo begon mijn vrijwilligers werk op de kooi.
Geert ging met de VUT en de Stichting had nog graag een herder naast Martine Otten erbij. Van mijn 0 uren contract in 1999 kwam ik in vast dienstverband in 2000.
Inmiddels 23 jaar later werk ik nog steeds met veel plezier voor de Stichting. Ik ben blij dat wij een onderdeel mogen zijn van het instandhouden van het prachtige Nationaal park Veluwezoom. Met een schapenras wat hier altijd gelopen heeft maar nu nog steeds zeldzaam is. Het Veluwsheideschaap waarvan wij een erkend fokcentrum zijn. En dat we als thuisbasis één van de laatst overgebleven ouderwetse schaapskooien in de omgeving beheren. Een samenwerking van natuur, mens en dier. Alles is met elkaar verbonden. En wat hebben we de natuur hard nodig.