BN-er en motoragent Sjors de Goeijen

Lions District 110 BZ 110 BZ-2 Rheden
Op 3 juni kregen we een echte BN-er op bezoek, motoragent Sjors de Goeijen, bekend van het televisieprogramma Bureau Arnhem.

Sjors heeft ons meegenomen in het werk van een motoragent. In Nederland is 1 nationale politie met daaronder districten en daaronder teams. Sjors is werkzaam bij district Gelderland Midden en team Arnhem Zuid. De gemeente Rheden valt onder hetzelfde district maar behoort tot team IJsselwaarden.  De politie heeft 3 hoofdtaken die in artikel 3 van de politie wet zijn vastgelegd. Het gaat om de volgende taken waar alle activiteiten onder vallen:

  1. Handhaven rechtsorde
  2. Openbare orde handhaven
  3. Hulpverlenen.

Een politieagent heeft veel taken. Naast de reguliere opleiding zijn er mogelijkheden om aanvullende opleidingsmodulen te volgen. Voor bijna iedere taak is een aparte module. Zo zijn er modules voor extra hard mogen rijden en het leren beklimmen van wanden. Ook voor begeleiden van supportersbussen of het berijden van een motor met bijzondere verrichtingen (acrobatiek) is het noodzakelijk om extra opleidingsmodulen te volgen. Deze laatste vond Sjors het leukst om te doen. Hierbij moest hij eerst de regels die hij had aangeleerd vergeten. Na deze extra modules kreeg hij zijn eigen motor die met alles erop en eraan ruim 300 kilo weegt. Als je dan bedenkt dat hij zelf ook nog 15 kilo aan veiligheidsspullen draagt is het in totaal een behoorlijk gewicht wat hij onder alle omstandigheden onder controle moet hebben.

Sjors heeft vervolgens verteld wat zijn taken zijn bij zware aanrijdingen en ongelukken. Als motoragent ben je vaak als eerste aanwezig en ben je verantwoordelijk voor het bijstaan van eventuele familie of omstanders, het veiligstellen van sporen, het verzamelen van informatie om te bepalen of er een strafbaar feit is gepleegd, zorgen voor de veiligheid van omstanders en zijn team, het regelen van overig verkeer, etc, etc.  Het zijn veel taken met verschillende aanpak waardoor hij vaak en snel moet schakelen in manieren van handelen en communiceren.

Als er bij een aanrijding een dode is gevallen dan kan hij worden ingezet als aanrijdingsselecteur. Dan is hij verantwoordelijk voor het inschatten en oproepen van noodzakelijke inzet van hulpverleners, adviseren van opsporingshandelingen en het afwegen van strafbare feiten.

In beide gevallen moet hij nadien een gedetailleerd rapport opstellen. Deze informatie is cruciaal voor het onderzoek naar de oorzaak van de aanrijding en kan later van belang zijn in juridische procedures.

Helaas is er door de politiek bezuinigd op verkeersveiligheid waardoor er vaak een tekort aan mankracht is bij aanrijdingen. Als er een moord is gepleegd wordt direct een groot team (meer dan 10 personen) opgetrommeld maar bij aanrijdingen zijn er veelal slechts 3 – 4 personen beschikbaar om alle taken uit te voeren. Vanuit kosten overzicht is dit bijzonder aangezien de totale kosten van (zware) aanrijdingen in Nederland vele male hoger zijn dan de totale kosten van alle zware criminaliteit in Nederland.

Tenslotte gaf Sjors ook nog een inkijkje met wat agenten allemaal mogen wat wij niet mogen. Zo mogen ze zonder zwaailicht of sirene door rood rijden of extra hard rijden als dit noodzakelijk is voor één van de 3 taken. Helaas moeten ze deze acties wel (achteraf) verantwoorden en opschrijven in het proces verbaal.

Het was weer een interessante voordracht waarbij we allemaal weer wat hebben opgestoken, bedankt Sjors!

Gerelateerde bestanden
Filename Info Modified
20250603_205344.jpg 586 KB 05.06.2025 21:31