06/02/2024

Een groot deel van haar leven heeft Chrisje van Schoot doorgebracht in Jemen. Dat was voor Chrisje de aanleiding om in haar maidenspeech haar leven daar, te vervlechten met informatie over het land zelf. Chrisje behandelde een groot aantal thema’s over het land aan de hand van foto’s. Denk hierbij aan architectuur, klimaat, landschap, economie, gezin, de relatie man vrouw, maar ook de positie van vrouwen specifiek. De boeiende presentatie vertelde een heel ander verhaal dan dat van een land in burgeroorlog. Het land telt ca. 29 miljoen inwoners, is 14 maal groter dan Nederland. Een prachtig land van klimatologische uitersten. Een land met bijzondere steden waarbij de, soms eeuwenoude, architectuur wordt gekenmerkt door leembouw. Huizen in Jemen hebben als kenmerk een gekleurd (glas in lood) raam waardoor de zon de ruimte inkleurt, Kameniaas. Chrisje vertelde dat het onderdompelen in de Jemenitische cultuur ook betekent het deelnemen aan Qat kauwen. Qat zittingen zijn een algemeen gebruik in de middag. Vergaderingen, werken etc. gaan gewoon door. De foto’s en de toelichting door Chrisje gaven de aanwezige Lions een heel goed beeld van dit bijzondere land. Daarnaast hoe een Nederlandse vrouw zich een volstrek andere cultuur eigen maakte en mede daardoor werd geaccepteerd, vriendschappen sloot en een wezenlijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het land. Weer een mooie Lions avond.