In Memoriam: Kees van Dijk (3 februari 1937 – 19 mei 2023)
Op 19 mei overleed Kees van Dijk, een bijzonder lid van onze Lionsclub Rheden. Kees was 55 jaar (!) geleden medeoprichter van onze club en dus key-member. Samen met een aantal anderen legde hij de basis voor een vitale en actieve club onder het motto “We serve”. Op 28 maart 1968 werd onze club opgericht na anderhalf jaar van voorbereiding en Kees vervulde in de eerste twee jaar de rol van penningmeester. In het Lionsjaar 1978-1979 was hij president.
Kees was een man met een grote maatschappelijke betrokkenheid en aandacht voor cultuur. Als hotelier van Hotel Athlone in de Steeg, waar onze clubavonden aanvankelijk plaatsvonden, deelde hij zijn vele contacten met de Lionsclub. Kees liep altijd voorop bij het organiseren van evenementen ten behoeve van goede doelen. Zo was hij medeorganisator van een Lions-veiling van kunst in zijn hotel, waarbij alle opbrengsten naar het goede doel gingen. Bovendien organiseerde hij regelmatig boekenbeurzen en toneelstukken, waarbij hij zelf acteerde en zijn echtgenote Ali de regie op zich nam.
Naast zijn bijdragen aan onze Lionsclub heeft Kees zijn talenten altijd ten goede laten komen van onze gemeenschap. Na verkoop van Hotel Athlone werd hij wethouder van de Gemeente Rheden en directeur van de Eusebiuskerk en -toren, waar zijn liefde voor gotiek en cultuur verder groeide. Kees' brede interesse in kunst, bouwkunst, literatuur en klassieke muziek maakte hem tot een gewaardeerd kunstkenner. Hij verzamelde kunst en verruimde voortdurend zijn culturele kennis door boeken te verslinden en cursussen te volgen.
Hij bekleedde diverse bestuursfuncties, waaronder vijftien jaar in het bestuur van de Kasteeltuinen Middachten en het Huis van Puck.
Kees was tevens actief betrokken bij de commissie Fondswerving, waar hij een essentiële rol speelde in het organiseren van ons jaarlijkse benefietconcert. Met zijn onmiskenbare talent wist hij gerenommeerde musici aan te trekken voordat zij nationaal en internationaal doorbraken. Kees bracht nieuwe leden aan en was altijd bereid sprekers en bezoeken aan te vullen met zijn onuitputtelijke kennis.
De laatste jaren was Kees door zijn afnemende gezondheid steeds minder in staat om deel te nemen aan de activiteiten en bijeenkomsten van de club. Hij piekerde er echter niet over om het lidmaatschap van “zijn” club te beëindigen.
Met het heengaan van Kees van Dijk verliezen we een gedreven en inspirerend lid. Met zijn enthousiasme, inzet en betrokkenheid blijft hij een voorbeeld voor ons allemaal. We zijn dankbaar voor zijn waardevolle bijdragen en zullen zijn aanwezigheid en wijsheid missen. Moge hij rusten in vrede.

In Memoriam: Wim van Keimpema (28 februari 1939 – 22 september 2022)

Wim van Keimpema, geboren op 28 februari 1939 in Amsterdam, was een man met een rijke familiegeschiedenis en een leven vol avontuur. Zijn familie was al generaties lang betrokken bij de transportsector, van schippers tot taxibedrijven.
Tijdens de oorlogsjaren maakte Wims familie moeilijke tijden door. Zijn grootvader werd gearresteerd en overleed kort daarna onder verdachte omstandigheden. Zijn vader werd gedwongen in Duitsland te werken en mocht de begrafenis van zijn vader niet bijwonen. Ook een achterneef werd gefusilleerd tijdens de oorlog.
In Amsterdam groeide Wim op en leerde daar zijn vrouw Truus kennen. Ze trouwden en vestigden zich in Leimuiden, waar ze twee kinderen kregen. Wim had een succesvolle carrière in verschillende bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland. Hij werkte onder andere in de financiële sector, bij een handelsbedrijf en in de offshore-industrie. Hij reisde veel en genoot van het leven in verschillende landen.
In 1978 werd Wim financieel directeur van Vitatron in Dieren en kwam met zijn gezin in De Steeg wonen. Hij werd in dat jaar ook lid van de Lions. In het clubjaar 1986/1987 was hij president van onze club.
Na nog een periode in België kwamen Wim en Truus in 2000 terug naar Nederland en gingen in Rheden wonen. Daarnaast waren ze regelmatig in hun huis in Portugal.  Na zijn werkzame leven bleef Wim betrokken bij het herstructureren van bedrijven en zette zich in als zelfstandig ondernemer en interim-manager. En hij bleef zich inzetten voor de Lions.
Helaas kreeg Wim in 2018 de diagnose prostaatkanker met uitzaaiingen. Hij onderging behandelingen en bleef actief en positief. Hij trainde zijn geest, volgde cursussen en bleef lezen. Dagelijkse wandelingen en oefeningen hielden hem fit en ondanks zijn ziekte genoot hij van het leven.
Wim van Keimpema zal herinnerd worden als een gedreven man met een passie voor ondernemen, een liefdevolle echtgenoot, vader en grootvader. Zijn nalatenschap is een inspiratie voor anderen om volop van het leven te genieten, zelfs in tijden van tegenspoed.