09/09/2023

Na een pauze van drie jaar in verband met de corona lockdowns, heeft Lions Club Rheden het Jumelage programma met haar zuster Lions Club Höxter in Duitsland weer opgepakt. In het weekend van 8, 9 en 10 september was deze Jumelage in Höxter. Vrijdagavond was ingeruimd voor een warme ontvangst van de Nederlandse gasten en het aanhalen van oude banden na de genoemde corona pauze. Zaterdagochtend werd er een bezoek gebracht aan de Landes Garten Schau, waarin het Wereld erfgoed Schloss Corvey een belangrijke plaats inneemt. De zeer deskundige gidsen namen de deelnemers mee in het verleden van het slot maar juist ook het heden van de Garten Schau en het belang daarvan voor Höxter. Na de rondleiding werd gepicknickt aan de Weser. Het gezamenlijk diner werd genoten op een bijzondere locatie aan de Weser, nadat eenieder van een paar vrije uren had genoten. Deze vrije uren boden de mogelijkheid om te genieten van de feestelijkheden rondom het 1200-jarig bestaan van de stad Höxter of om nog een museum te bezoeken. Dat er een bijzondere band is tussen beide Lions Clubs, kwam nadrukkelijk aan de orde tijdens de wederzijdse toespraken tijdens het diner. De Jumelage band tussen beide clubs bestaat al meer dan 40 jaar. Los daarvan werd gememoreerd aan het belang van Europese banden, zeker in de context van opnieuw een oorlog op het Europese continent. Na het diner werden de banden verder versterkt onder het genot van nog een drankje. Daarin zijn de Duitsers absolute meesters. Zondagochtend werd afscheid genomen na een letterlijk en figuurlijk warm weekend. Kafee und Kuchen ontbraken niet. Volgend jaar komt de Duitse club weer naar Nederland. Daar zien beide Lions Clubs naar uit.