05/12/2023

Voor Bas van der Perk vormde de 100e sterfdag van Louis Couperus (16 juli 2023) aanleiding om de Lions Club Rheden deelgenoot te maken van de “Couperus periode” in de gemeente Rheden. Omdat deze periode relatief kort was, nam Bas de aanwezigen mee in het bijzondere leven van Louis Couperus. De schrijver van onder anderen, 'Eline Veere', 'De Stille Kracht' en 'Van Oude Menschen, De Dingen, Die Voorbij Gaan', heeft een relatief kort en bewogen leven doorgemaakt. Bij het noemen van de boektitels werden door de aanwezige Lions knikken van herkenbaarheid gedeeld. Voor het middelbare schoolexamen was een Couperus (ooit) verplichte kost. Het leven van Couperus kenmerkt zich door verschillende rollen: redacteur, schrijver, journalist en veel reizen. De laatste reis naar Japan heeft waarschijnlijk ook fatale effecten gehad op zijn gezondheid. Want na deze reis vestigt Couperus zich in de Steeg, eerst in hotel de Engel en daarna in zijn 'gesponsorde' woning “Het Sunneke” bij het Rozenbos. Van deze woning heeft Couperus maar heel kort genoten. Want hij is kort na de feestelijkheden rond zijn 60ste verjaardag overleden. Bas lardeerde zijn verhaal over het leven van Couperus met quotes, stukjes film en enkele regels Couperus. Daarnaast met wetenswaardigheden over zijn scholing, de relatie met zijn achternicht waar hij later mee is getrouwd en tenslotte gedachten over wat de inkleuring van de geschreven boeken waarschijnlijk zegt over de werkelijke Couperus. Over de periode van Couperus in de Steeg is een boekje (her)uitgegeven door Jansen & de Feijter ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Louis Couperus.