21/11/2023

Op de avond van dinsdag 21 november genoten de leden van Lions Club Rheden van een bijzondere bijeenkomst. Deze avond was niet alleen speciaal vanwege de installatie van Harald Hendriks als nieuw lid, maar ook omdat er enkele geïnteresseerde kandidaat-leden aanwezig waren. Na de installatie van Harald hield hij zijn maidenspeech, waarin zijn rol bij zowel de internationale als nationale scoutingorganisatie centraal stond.

Tijdens zijn boeiende speech nam Harald de aanwezige Lions mee op een reis van de lokale scoutingclub De Markesteen naar de internationale Jamboree in Nederland, en vervolgens naar de activiteiten van de internationale organisatie. Hierbij belichtte Harald met name de herontwikkeling van scouting in de Oostbloklanden na de communistische overheersing.

Na de inspirerende presentatie van Harald nam Age de Jong het woord. Age deelde zijn ervaringen over zijn reis naar China, waarbij hij, naast het tonen van prachtige beelden, de focus legde op de algehele ontwikkeling van het land. De stedelijke ontwikkeling gaat in een razend tempo; Shanghai is nu al de op twee na grootste stad ter wereld, met 36 miljoen inwoners. Age nam de aanwezigen ook mee in zijn ervaringen met betaalsystemen en de digitale vooruitgang in China. Papiergeld is er nauwelijks meer, zelfs op de meest afgelegen plaatsen kan er worden betaald met de telefoon, zij het dat buitenlandse gebruikers verplicht zijn om Chinese apps te installeren.

Age wist, net als Harald, de aanwezigen te boeien met zijn presentatie. Al met al werd het een lange maar plezierige en leerzame avond voor alle aanwezigen. Dankzij deze avond kregen de gasten een goede indruk van het gedachtengoed van Lions en hoe Lions Club Rheden dit in de praktijk brengt.

.