20/03/2023

Nederlandse Lionsclubs dragen steentje bij aan internationaal succes generatorenactie
Lionsclubs in Nederland hebben zich de afgelopen maanden ingezet om nood te lenigen in Oekraïne. De clubs schonken samen 291 generatoren voor de elektriciteitsvoorziening in ziekenhuizen, scholen en tijdelijke opvangkampen. De Nederlandse clubs sloten met hun giften aan bij de spontane actie van Lions uit 13 landen, begonnen in Finland en Zweden. Ongeveer 1200 Lionsclubs uit de Europese landen brachten samen 2200 generatoren naar Oekraine. “Als één van de meewerkende clubs zijn we trots dat wij konden bijdragen aan dit succes”, aldus president Ruud van Workum van de Lionsclub Rheden.

De laatste levering van een grote hoeveelheid generatoren, aangekocht via de internationale samenwerking tussen de Lions, vindt deze maand plaats. De generatoren blijven hard nodig in Oekraïne waar naar schatting 50% van de elektriciteitsvoorziening is getroffen door bombardementen. Door de geschonken apparatuur kunnen verlichting en verwarming worden gebruikt in scholen en kinderdagverblijven. Omdat de apparaten mobiel zijn, kunnen de generatoren worden verhuisd naar bijvoorbeeld opvangkampen als de elektriciteitsvoorziening is hersteld. Opvallend aan het succes van de Lionsactie is dat er geen grote (marketing)campagne voor nodig was. In de deelnemende landen ontstonden spontaan initiatieven om geld in te zamelen. Ook haalden diverse clubs een bijdrage uit speciale acties, zoals concerten. Eén club in Nederland nam het voortouw en bracht aan de vooravond van de Europese actie genoeg geld bij elkaar om begin december de eerste zes Nederlandse generatoren en hulpmiddelen naar Oekraïne te brengen.
Omdat wij alles van lions naar lions organiseren, hebben wij geen overheadkosten, zodat al het beschikbare geld ingezet kan worden voor de daadwerkelijke hulp.
”We zien als Lionsleden dat we dit soort projecten allemaal kunnen starten. We hebben de kracht om over grenzen heen samen dingen te doen”, zei  Björn Hägerstrand, voormalig districtsgouverneur en lid van Lions in Finland, die het project begon en als leider trok. “Ik hoop dat we een voorbeeld zijn voor andere grote samenwerkingsverbanden. Dan hebben we miljoenen andere mogelijkheden voor projecten als Oekraïne weer herbouwd moet worden.”
Met de levering in maart van de laatste grote partij generatoren aan Oekraïne is dit project afgerond. Lionsclubs over de gehele wereld blijven zich echter inzetten voor de noden in Oekraïne. In Nederland richten de acties zich dan veelal op fondswerving voor specifiek gevraagde hulpmiddelen, zoals powerbanks en medische middelen.

Turkije
Inmiddels komen Lionsclubs internationaal ook in actie voor het aardbevingsgebied in Turkije. Dat gebeurt, parallel aan de generatorenactie, via Lions Clubs International Foundation (LCIF), het internationaal Hulpfonds van de Lionsorganisatie. Daags na de aardbevingen doneerde LCIF al    $ 200.000. LCIF biedt samen met Lionsclubs ter plaatse in Turkije hulp aan slachtoffers.
Over Lions Clubs International (LCI)
Lions Clubs International is de grootste service organisatie ter wereld. We Serve is het motto van de Lions. Ongeveer 1,4 miljoen leden in meer dan 48.000 clubs zijn actief in meer dan 200 landen en geografische gebieden over de hele wereld. Nederland telt 430 clubs met ruim tienduizend leden.
Voor meer informatie over Lions Clubs International zie rheden.lions.nl, lions.nl en lionsclubs.org
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------