02/04/2024

Dinsdag 2 april was Monique Koolen te gast bij Lions Club Rheden. Monique is Senior adviseur Cultuureducatie, professionalisering en inclusie bij het KunstlocBrabant. Naast haar werk is Monique professioneel coach. Vanuit de combinatie van haar werk en rol als coach nam Monique de Lions mee in het onderwerp “Diversiteit en Inclusie”. Diversiteit gaat over de mix van mensen, inclusie is de kunst om deze mix te laten werken. Onbewust hebben wij allemaal een oordeel of vooroordeel over de ander. Dat heeft ook met onze ‘roots’ te maken. Desalniettemin is het volgens Monique de kunst het ongewone, ongekende (on)gemakkelijk tegemoet te treden. Dat vraagt om nieuwsgierigheid en verwondering. Verwondering is als een spier; het is de kunst deze op te rekken. Het is dus te oefenen. Door haar presentatie en de getoonde filmpjes confronteerde Monique de aanwezigen met hun “onbewuste” gedrag. Gedrag dat mede zijn oorsprong vindt in onze identiteit. Monique lichtte dit toe aan de hand van het identiteit-assenstelsel. Het gaat hierbij om 14 assen die door elkaar lopen, daarmee gezegd dat identiteit zeer complex is. Bij het ontwikkelen van kunsteducatie stellen we onszelf de vraag: “voor wie is het herkenning” of “voor wie is het verrassing”? Minder herkenning en meer verrassing is eigenlijk jammer. Want wij hebben juist de ander nodig om onszelf te kunnen zien. Als voorbeeld gaf Monique ons beeld op niet westerse kunst. Monique sloot af met de boodschap verschillen te waarderen met een ‘mindset’ zonder oordeel en met verwondering. Het gaat over belangstelling naar andere mensen. Mensen zijn niet altijd gelijk, wel gelijkwaardig. Inclusiviteit raakt ons allemaal.