03/10/2023

Op 3 oktober is het nieuwe Lionsjaar onder leiding van president Bas van der Perk geopend.. Het diner is wat later ingepland om verlate vakantiegangers ook mee te laten genieten. Omdat 3 oktober ook de dag van de viering van het Leidens Ontzet is, stond de avond in het teken van de beëindiging van het Spaanse beleg van Leiden. We begonnen de avond haring en wittebrood en oud-Leienaar Joop van Leeuwen hield een verhaal over de belegering en het ontzet van Leiden. Joop vertelde (met de Leidse vlag in de hand op de foto hiernaast) dat de Spaanse soldaten de belegering van de stad in allerijl verlieten met achterlating van grote kookpotten hutspot en dat de haring met wittebrood staan voor de voedseluitdeling na de bevrijding door de Watergeuzen.

De nieuwe president bedankte oud president Ruud van Workum voor zijn inzet in het afgelopen jaar en overhandigde hem als dank een pakketje met vloeibare inhoud (oud-president en presentje) op de voorgrond op de foto hiernaast).

Tevens gaf de nieuwe president alvast een inkijkje in zijn komende presidentsjaar waarin het programma al redelijk vorm krijgt.. Extra aandacht is er komend jaar voor de introductie van nieuwe leden, waarbij we hopen dat we een echte gemengde club gaan worden. Op 17 oktober is er een introductie-avond voor nieuwe leden.

Ger van der Lubbe refereerde voor de aanwezigen aan de geslaagde Jumelage in Höxter. Als dank voor zijn inzet mocht Ger een welverdiend applaus in ontvangst nemen.

Joop van Leeuwen ontvouwde samen met de president de Leidse vlag met de 2 sleutels (waarmee ook de naam van het beroemde Leidse kinderkoor is verklaard), waarna het diner werd geopend.