21/03/2023

Jaap Boehmer nam de Lions dinsdagavond 21 maart mee langs zijn carrière als zelfstandig tandarts en arts bijzondere tandheelkunde. Een bijzondere carrière die start in 1964. Bijzonder, omdat juist de situatie van de tandheelkundige zorg in die periode bepalend was voor de visie van Jaap op de ontwikkeling van de tandheelkundige zorg in Nederland. Preventie vormt in die ontwikkeling de rode draad. Door zijn werk in de kindertandzorg, zag Jaap dat het noodzakelijk is kinderen al vroeg te leren hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een gezond gebit. Dat heeft ertoe geleid dat Jaap met collega tandartsen werk heeft gemaakt van juiste voorlichting op het gebied van gebit onderhoud, maar bijvoorbeeld ook over juiste voeding. Het “flesje Roosvicee” gebruikte Jaap daarbij als negatief voorbeeld. Jaap nam de aanwezige Lions mee langs de ontwikkeling van Schooltandzorg, de introductie van mondhygiëniste, het gebruik van fluor in drinkwater en tenslotte de ontwikkeling van milieuplannen. Dit laatste leidde tot een wereldwijde ISO-normering. Dat preventie in de gezondheidzorg enorm belangrijk is, benadrukte Jaap door voorbeelden als het landelijke borstkanker of darmkanker onderzoek. Nederland heeft op dat vlak een leidende positie. Ondanks dat, missen op dit moment zo’n 250.000 kinderen goede tandzorg in Nederland en dus ook goede preventieve zorg en informatie. Jaap sloot af door te constateren dat de tandzorg hierdoor niet terug bij af is, maar dat preventie kostenbesparend is en in de totale zorg extra aandacht verdient. Vervolgens had Jaap nog een aantal tips voor goede dagelijkse tandzorg; tips die de aanwezigen zich zeer ter harte namen.