19/09/2023

Op dinsdagavond 19 september deed Maarten van Seggelen de aftrap van het seizoen van Lions Club Rheden. Maarten is beleidsmedewerker sport bij de provincie Gelderland. In die rol is Maarten onder andere verantwoordelijk voor het partnerschap van provincie Gelderland met grote sportevenementen. Maarten nam de aanwezige Lions mee in zijn presentatie door te starten met een filmische herbeleving van het WK Volleybal Vrouwen 2022 en de letterlijke impact hiervan voor de provincie, gemeenten en haar inwoners. Meer dan 1 miljard mensen wereldwijd hebben het evenement via tv-uitzendingen gevolgd, bijna 100 duizend mensen hebben de verschillende wedstrijden bezocht en er waren in tal van Gelderse steden en dorpen evenementen rondom dit mondiale sportevenement. Grote impact dus, ondanks de donkere corona wolk en het begin van de oorlog in Oekraïne nog maar een paar maanden voor de start van het sportevenement. Wat is dan de rol van de provincie Gelderland? Vooraf vaststellen wat een mogelijk effect van een groot sportevenement voor de provincie en haar inwoners kan zijn. Dan het beschikbaar stellen van budget, echter niet zonder voorwaarden. Het evenement moet impact leveren voor de provincie, side events vinden plaats met impact en het evenement zet provincie Gelderland op de kaart. Voor het evenement zelf geldt dat het inspirerend moet zijn, voor iedereen toegankelijk, duurzaam en dat alle geledingen van de provincie Gelderland betrokken zijn. Maarten gaf met zijn onderhoudende presentatie een mooi beeld van het effect van grote sportevenementen op de sportbeleving van jong en oud in de provincie Gelderland.